Hembygden 2024

Vi tar nu i bruk en webbapplikation, senare även en mobilapplikation, för Hembygden, vilket innebär att den nu finns både som pappers- och webbtidning.
Nästa år utkommer Hembygden med tre nummer; två papperstidningar och en digital tidning. Nummer 1-2024 kommer att finnas endast i webbapplikationen.

Webbapplikationen, där man loggar in för att läsa Hembygden, hittas på https://tidningen.hembygd.fi/.
För att kunna läsa tidningen måste du skapa ett konto. Då behöver du ditt medlemsnummer samt din e-postadress. Medlemsnumret består av sex siffror och hittas i adressfältet på tidningens baksida.

Manual för att skapa konto, klicka här.

Textalk (Sverige) heter företaget som levererar den digitala tidningen och deras webbapplikation heter Prenly.

Webbapplikationen ger många nya möjligheter

Läsaren:

- kan läsa tidningen med sidorna bredvid varandra, som en öppen papperstidning

- kan zooma in så att texten blir större

- kan välja att läsa tidningen som artiklar, uppradade efter varandra

- har tillgång till arkivet där två års tidningar finns men endast i pdf-format, inte som artiklar. I arkivet finns nu tidningar från åren 2021 och 2022

- kan lyssna på tidningen, både på svenska och finska (beroende på webbläsarens språkinställning), en viktig funktion för personer med synnedsättning

Vi som ger ut Hembygden:

-kan göra tidningen tillgänglig genom QR-koder, dvs den som är intresserad av att prenumerera kan få tillgång till ett visst nummer av Hembygden med en QR-kod eller en länk

- kan i artiklarna sätta in fler foton än de som ryms i papperstidningen. Det finns också möjlighet att infoga videon från youtube eller vimeo.

- kan skapa extra temanummer där vi sammanställer artiklar från tidigare nummer eller gör en helt ny tidning.

Enbart webbtidning
Om du är en av dem som vill läsa Hembygden enbart som webbtidning, vänligen meddela det här till din egen Hembygdsförening. Om du prenumererar på tidningen så ta kontakt med oss på FSH, endera via telefon eller e-post.

Om du har problem med att logga in i webbapplikationen så kontakta oss på Förbundet.