Medlemsbrev 5 /oktober 2023

09.10.2023 kl. 11:03
Utskickat och kan också läsas här

AKTUELLT FRÅN FÖRBUNDET

Bokmässan 2023
Som brukligt ordnas årets Bokmässa i Helsingfors sista veckoslutet i oktober. FSH deltar med en egen monter, 6t41. Hembygdsföreningar, hembygdsforskargrupper och även privatpersoner erbjuds möjlighet att ställa ut och sälja hembygdslitteratur, gärna nyutgiven. Även gratisbroschyrer kan delas ut.

Förbundet ansvarar för försäljningen och uppbär en provision på 10 % av försäljningsintäkterna
Mera information och anmälningsblankett kan laddas ner på förbundets webbsida eller beställas från kansli forbundet@hembygd.fi

Välkommen på Jubileumsseminarium FSH 40 - 25.11.2023 vid Svenska Gården i Åbo
Vi firar förbundets 40-åriga verksamhet med ett Jubileumsseminarium i Åbo 25.11 med start kl.
13.  Programmet är för tillfället under planering. Under seminariet kommer också Marion Kwiatkowski att berätta om projektet Hembygdsakademin (Museiutbildningsprojektet).
Före seminariet hålls Förbundets Höststämma 2023. På mötet behandlas stadgeenliga ärenden samt nya finansierings- och utgivningsmodellen av Hembygden.

Projekt Museiutbildning eller Hembygdsakademin- diskussionstillfälle i Vasa
Kom ihåg att skicka in önskemål och förslag på kurser, föreläsningar och workshopar som skall styra utbildningsprojektets innehåll. Enkäten finns på Hembygdsförbundets webbsida, under fliken Museiutbildningsprojekt.
Du kommer också till enkäten genom att klicka här.
Projektets första diskussionstillfälle kring projektet  ordnas i Vasa, vid FSH:s kansli på Handelsesplanaden 10 D, tisdag 10.10  kl. 17 – 18:15  och onsdag  11.10 kl. 10-12.

LÄSARUNDERSÖKNING
Delta gärna i vår läsarundersökning för att hjälpa oss förbättra innehållet i Hembygden.
Vårt mål är att utvecklas i en riktning som engagerar läsarna och främjar hembygdsarbetet i Svenskfinland. Formuläret består av 15 frågor och tar ca 5 minuter att fylla i.

Undersökningen hittas på vår hemsida under fliken Aktuellt./Läsarundersökning
Stort tack till alla ni som redan svarat!

Sist men inte minst, Ett Stort Grattis till Koskö hembygdsförening som med sin bok ”Koskö  – vår stenrika by, om byn Koskö i Korsholms kommun, har utsetts till vinnare i tävlingen Årets hembygdsbok. Det mer än 600 sidor långa verket följer en stark tradition av hembygdslitteratur och byhistoriker. Verket är utgivet av Koskö Hembygdsförening år 2022 och redigerat av Helena Back.
En jury utnämnd av Finlands Hembygdsförbund (Suomen Kotiseutuliitto) valde bland 35 förslag, tre bidrag som gick till final. Chefredaktör Matti Kalliokoski utsåg vinnarboken bland dessa tre. Vinnarboken tillkännagavs på Åbo bokmässa den 30 september.
Det är fösta gången som en helt svenskspråkig bok vunnit priset.
Boken kommer att finnas till salu på Bokmässan i Helsingfors

Hösthälsningar från oss på Förbundet